Wat kan ik in mijn bericht schrijven naar de aanbieder?

Laatst bijgewerkt: Apr 30, 2015 03:02PM CEST
Hieronder hebben wij op een rijtje gezet welke vragen je kunt stellen en aan welke situaties je kunt denken, als je op een woning reageert. Missen er vragen of heb je andere suggesties? We horen het graag via supportdesk@directwonen.nl.

Even voorstellen 
Je wilt jezelf voorstellen, zodat de aanbieder een goede indruk van je krijgt. Wat kun je dan zeggen? Begin eens met je naam, leeftijd en wat je woonsituatie nu is. Op basis daarvan krijgt de aanbieder een indruk. Daarnaast kun je iets vertellen over je dagelijks leven: werk of studeer je? Heb je hobby’s of andere dingen die je leuk vindt? En naar wat voor soort woning ben je op zoek?

Je wilt graag bezichtigen
We begrijpen dat je direct wilt gaan bezichtigen, maar begin eerst even met jezelf voorstellen. Als je dat hebt gedaan, kun je aan de aanbieder vragen wanneer je kunt bezichtigen. Spreek een dag en tijdstip af en vergeet niet te vragen op welk huisnummer je de woning kunt vinden. 

Kan ik deze woning huren?
Je wilt weten of de woning nog te huur is. In principe zijn alle woningen die worden aangeboden op directwonen.nl te huur, maar wellicht is de aanbieder in gesprek met een huurder en is het nog niet zeker of de woning is verhuurd. Helemaal niet zo gek om te vragen dus!

Kan ik telefonisch contact opnemen met de aanbieder?
Direct Wonen verstrekt geen contactgegevens van woningaanbieders omdat hun privacy moet worden gewaarborgd. Je kunt wel zelf het telefoonnummer vragen in een bericht aan de aanbieder. Zo verloopt het gesprek misschien wat sneller en ben je ook sneller zeker van een nieuwe woning.

Zijn er nog meer geïnteresseerden?
Op iedere woning kan een onbeperkt aantal keren worden gereageerd. Woningen met een relatief lage huurprijs, mooie woningen of woningen in een populaire buurt, kunnen veel reacties ontvangen. Je kunt daarom aan de aanbieder vragen of er meer geïnteresseerden zijn. Dan ben je in ieder geval op de hoogte als je je beste beentje voor moet zetten om jezelf als ideale huurder te presenteren.

Zijn er huisgenoten?
In principe staat er bij een advertentie aangegeven of er huisgenoten zijn, maar je kunt voor de zekerheid aan de aanbieder vragen of de woning wordt gedeeld met anderen. Daarnaast kan het handig zijn om wat meer te vragen over deze huisgenoten: werken of studeren ze? Hoe oud zijn ze? Zijn ze rustig of erg druk? Zijn ze netjes of juist niet? Je moet er immers wel mee kunnen samenwonen.

Moet ik voorzieningen delen?
Ben je er niet zeker van dat je alle voorzieningen voor jezelf hebt? Het komt weleens voor dat je de wc, badkamer, keuken of buitenruimte deelt. Vraag dit na bij de aanbieder.

Je gaat een huis delen
Als je reageert op een hospita of op iemand die een huisgenoot zoekt, is de situatie iets anders. Je gaat namelijk een huis delen. Vergeet daarom niet om vragen te stellen die in deze situatie van belang kunnen zijn, zoals:
  • - Wordt de tuin gezamenlijk gebruikt?
  • - Zijn huisdieren toegestaan?
  • - Mag ik binnen roken?
  • - Hoe zit het met het delen van de badkamer en keuken? Wanneer gebruikt de aanbieder deze?

Kan ik huurtoeslag krijgen?
Ben je benieuwd of je huurtoeslag kunt krijgen? De belangrijkste voorwaarde is dat de woning zelfstandig is: je deelt geen voorzieningen en je hebt een eigen voordeur en huisnummer. In principe weet de aanbieder wel of je voor de woning in aanmerking kunt komen voor huurtoeslag. Of je het daadwerkelijk ontvangt, hangt ook af van jouw inkomen en vermogen.

Wat zijn de huurkosten?
Bij iedere advertentie staat een huurprijs, maar soms zijn de servicekosten of kosten voor gas, water en elektra niet genoemd. Vraag de aanbieder wat de totale huurprijs per maand is. Ook kun je navraag doen over eventuele kosten voor internet en televisie, belastingen en woonverzekeringen.

Contact

supportdesk@directwonen.nl
http://assets3.desk.com/
false
desk
Wordt geladen
seconden geleden
een minuut geleden
minuten geleden
een uur geleden
uur geleden
een dag geleden
dagen geleden
info
false
Ongeldige lettertekens gevonden
/customer/nl/portal/articles/autocomplete