Wat is een scammer, hoe herken ik deze?

Laatst bijgewerkt: Apr 30, 2015 04:18PM CEST
Scammen is een vorm van oplichterij. Hierbij probeert iemand je op basis van leugens zo ver te krijgen om een bedrag naar hem/haar over te maken. Als er een scammer op Direct Wonen actief is, herken je dit vaak hieraan: 
  1. Allereerst zegt de aanbieder altijd dat hij of zij in het buitenland zit. De redenen hiervoor verschillen. 
     
  2. Er wordt gevraagd om de borg van tevoren te betalen, zonder dat je de huurwoning hebt gezien. Nadat je de borg betaald hebt, verbreken ze het contact en blijf jij achter zonder woning en een flink bedrag armer. Betaal dus NOOIT borg of huur totdat je de sleutels van de woning in je bezit hebt. Het is slim om bij hem/haar aan te geven dat je alles pas wilt betalen zodra je een contract en een sleutel tot je beschikking hebt. Zo kunnen beide partijen in het volste vertrouwen de overeenkomst aangaan. 
     
  3. Je wordt verzocht om de borg of huur over te maken via Western Union of MoneyGram. Ook komt het voor dat ze je vragen geld op te sturen via TNT of UPS. Bij Western Union en/of MoneyGram kan het ontvangen van geld vrij anoniem gebeuren, vandaar dat deze oplichters hiervoor kiezen. Trap er niet in als de aanbieder zijn legitimatie naar je opstuurt. Deze is nep.
     
  4. Verder kun je merken dat de oplichter niet echt ingaat op jouw vragen, aan je vraagt om te communiceren via e-mail en/of Skype (in plaats van directwonen.nl) en in het Engels communiceert. Deze Engelse teksten zijn meestal overduidelijk vertaald door een vertaalmachine (bijv. Google Translate of Babelfish) en zitten vol met spelfouten. 

Een voorbeeld van de schrijfstijl van een scammer
"You really sound straight forward and sincere, I would love to rent my apartment to you and treat you like my potential tenant, because am sure you are very tidy and neat. Yes I am the landlord of the apartment and I own the property. As regarding the viewing of the apartment, it’s quite unfortunate I don't have anyone to show you around but rest assured that it won’t be an obstacle. You will have to do me a favor of going to the address i sent to you in my first mail and see the apartment from the outside and observe the surroundings neighborhoods of the apartment. I have to be honest with you that i am here in UK with the keys of my apartment and i am willing to hand over the keys to the person that is renting that apartment from me, viewing of the apartment can be arranged when we reach an agreement. Yes it is very much possible to register with the municipality. The only reason am here in the UK with my keys was for the fact that when I left the country, I had no intention of renting that apartment out because it was home I ever wished for but on getting to the UK, I realised that the apartment needs someone to take care of it and that was why i decided to rent it out. I hope you understand that it is when you have the keys of the apartment that you will have ultimate access to the apartment and be assured that the apartment is rightfully yours so if you are interested in renting my apartment, please share your observations with me after you must have seen the apartment from the outside so that we may enter an agreement". 

Wees alert
Wij screenen alle huurwoningen die op directwonen.nl worden aangeboden. Helaas weten enkele oplichters hoe zij goed door de screening kunnen komen. We zijn natuurlijk erg alert op oplichters, maar helaas kunnen wij niet alle oplichters tegengaan. Daarom vragen we jou om ook alert te zijn.

Meld misbruik
Mocht je iets verdachts zien op onze website dan kun je dit melden via de 'Meld misbruik' button onderaan de website. Je vindt deze button in de berichtenconversatie met de aanbieder en onderaan woningadvertenties. Je kunt ook een melding doen door ons een e-mail te sturen naar supportdesk@directwonen.nl. Wij pakken deze melding direct op en als het inderdaad om een oplichter blijkt te gaan, blokkeren we de aanbieder. Aarzel niet en laat het ons weten als je een woning tegenkomt die 'te mooi is om waar te zijn'. 

Bekijk de omschrijving en foto’s kritisch
Kom je huurwoningen tegen in bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht voor 200 euro, dan is de kans groot dat er iets niet klopt. De gemiddelde huurprijzen liggen in deze steden namelijk veel hoger. Als er foto’s bij een woningadvertentie worden aangeboden, worden deze eerst gescreend door Direct Wonen. Het kan echter nog steeds gebeuren dat er fictieve foto’s aangeboden worden. Bekijk ze daarom goed en vergelijk ze met de omschrijving die gegeven wordt. 

Twijfel je of de aanbieder wel de eigenaar van de huurwoning is? 
Direct Wonen kan helaas niet screenen of de aanbieder van de huurwoning ook de eigenaar is. De huurovereenkomst moet je altijd sluiten met de aanbieder. Online kun je nagaan wie de eigenaar van een woning is. Dat kan via de website van het Kadaster. Bij onderhuur door een huurder, moet de eigenaar ook op de hoogte zijn van de verhuur.

Stel altijd een huurovereenkomst op
Stel altijd samen met de aanbieder een huurovereenkomst op voordat je de huurwoning gaat huren. Als de aanbieder geen huurovereenkomst op wil stellen, kan het zijn dat er dingen niet in orde zijn en adviseren wij je ook om hier niet op in te gaan.

Geef nooit van tevoren een kopie van je identiteitsbewijs
Bij het sluiten van een huurovereenkomst is een kopie van je identiteitsbewijs nodig, maar geef deze nooit van tevoren al aan de aanbieder. Doe dit pas bij het sluiten van de huurovereenkomst en het maken van afspraken voor de sleuteloverdracht. Zo kan er geen misbruik worden gemaakt van je legitimatiebewijs. 

Aangifte bij de politie
Als je oplichting of een ander soort misbruik hebt opgemerkt of je bent zelf opgelicht, dan kan je hier aangifte van doen bij de politie. Dit moet je echter wel zelf doen en kunnen wij niet voor je doen. Je kunt wel een kopie van je aangifte naar ons opsturen, zodat wij ervan op de hoogte zijn dat er aangifte is gedaan. We ontvangen dit graag via supportdesk@directwonen.nl.

Contact

supportdesk@directwonen.nl
http://assets0.desk.com/
false
desk
Wordt geladen
seconden geleden
een minuut geleden
minuten geleden
een uur geleden
uur geleden
een dag geleden
dagen geleden
info
false
Ongeldige lettertekens gevonden
/customer/nl/portal/articles/autocomplete